Символічний простір українського народу: результати опитування Інституту соціальної та політичної психології НАПНУ

Чим пишаються сучасні українці? Які здобутки народу є предметом найбільшої гордості? Хто або що може претендувати на те, щоб бути символом сучасної України? Які постаті заслуговують на славу, а які – на ганьбу?

З 21 до 30 листопада 2018 року Інститут соціальної та політичної психології НАПНУ спільно з Асоціацією політичних психологів України провів опитування за вибіркою, що репрезентує доросле населення України віком від 18 років і старше. Опитування проводилося методом інтерв’ювання. Опитано 1204 респонденти в усіх регіонах України за винятком АР Крим, м. Севастополя і захоплених сепаратистами окремих районів Донецької та Луганської областей. Похибка вибірки становить 3,2%.

На думку респондентів, найбільше сьогодні заслуговують бути предметом національної гордості:

  • Творчість великих українських поетів, письменників, композиторів та виконавців (56,5% відповідей)
  • Досягнення українських спортсменів (48,0%)
  • Історія українського козацтва, Запорозької Січі (47,0%)
  • Перемога у Другій світовій війні (46,7%)
  • Вершинні досягнення української народної творчості (думи, пісні, декоративно-вжиткове мистецтво, народна архітектура тощо) (38,4%)

Порівняно з 2015 роком кількість респондентів, що погоджуються з твердженням, що вказані здобутки є предметом національної гордості, зросла, причому щодо спортивних досягнень – істотно (з 36,9% до 48,0%). Натомість зменшилася частка громадян, що готові пишатися Революцією Гідності 2014-201 рр. (з 36,4% до 28,4%) та Помаранчевою революцією 2004 р. (з 13,2% до 10,9%).

77,1% громадян вказують, що символом України для них особисто є державна символіка (прапор, герб, гімн). Для 62,3% респондентів символом України передусім є національне вбрання, рушники. Українська мова є головним символом для 52,1% респондентів. 50,6% опитаних вважають, що найкраще Україну символізують національні страви і напої, приблизно стільки ж (50,3%) – українська народна пісня. У регіональному розрізі звертає увагу переважна прихильність мешканців Південного регіону орієнтуватися на державну символіку (89,6% респондентів називають її символом України). Мешканці Західного регіону порівняно частіше за інших вказували в якості головних символів держави національне вбрання (71,3%), українську мову (76,9%) та українську народну пісню (68,7%).

Респонденті вікової категорії 18-29 років частіше, ніж представники інших поколінь, схиляються до державної символіки (80,7%), 30-55 років – до української пісні (51,6%), понад 56 років – червоної калини (35,8% при 32,4% в середньому по виборці).

Серед історичних постатей, що найбільшою мірою символізують Україну, абсолютним лідером для усіх регіонів та вікових груп є Тарас Шевченко (72,7%). Мешканці Південного регіону віддають більше переваги політичним діячам історичного минулого: Богдану Хмельницькому (56,3%), Михайло Грушевському (45,9%), Ярославу Мудрому (40,7%) та Володимиру Великому (40,7%). Для Західного регіону характерною є значно більша порівняно з рештою областей підтримка ідеї, що символом України є Ліна Костенко (42,5%) та Степан Бандера (49,3%).

Серед лідерів України різних часів найбільше гідними слави, на думку респондентів є Богдан Хмельницький (70,2%) та Михайло Грушевський (52,2%). Цю думку поділяють мешканці усіх регіонів України та вікових груп.

Респонденти також одностайні щодо тих, хто вкрив себе найбільшою ганьбою: це усі президенти України починаючи від Леоніда Кравчука.

 

З повними результатами дослідження можна ознайомитися за посиланням: http://ispp.org.ua/2525.pdf

 

Прес-служба Інституту соціальної та політичної психології

+38 (044) 425-24-08

www.ispp.org.ua

Show Buttons
Hide Buttons